Motius pels quals no faré servir programes en variant valenciana

Abans de començar l’article, i per evitar que algú se’m tire a sobre, m’agradaria remarcar que estic content i favor de la iniciativa de Softcatalà i Escola Valenciana de crear el portal Softvalencià. Aquest portal és un portal dedicat a promoure les traduccions de programari a la nostra llengua, però en especial aquelles traduccions en que s’ha fet servir la variant valenciana. Aquesta iniciativa pot suposar un augment del suport del Govern Valencià a les traduccions de programari (tot i que tampoc crec que massa), així com la possibilitat de que el software en la nostra llengua arribe a més gent encara. Segons els creadors del lloc web, la iniciativa compta amb el suport de les universitats valencianes la qual cosa està molt bé, però no sé fins a quin punt aquest suport serà una cosa simbòlica o podrem trobar programes en valencià a les aules de la universitat.

Però tornem ja al tema principal de l’altricle. Si estic tan a favor d’aquestes traduccions, per què no les faré servir? Perquè no m’agraden. Així de simple i així de clar.
Les variants valencianes habitualment fan servir un llenguatge el qual no estic avesat a llegir. Ja sé que no ho és, i que ningú s’ofenga, però la sensació que em dona veure escrit este enlloc d’aquest és com si hi hagués escrit un castellanisme o una expressió col·loquial, no habitual al llenguatge escrit.
Com molts de vosaltres sabreu, ma mare és de Mallorca i això ha fet que jo tinga com a molt més habituals formes com aquest enlloc de este, algunes terminacions en e oberta enlloc de tancada com és el cas de cafè i fins i tot, tot i que darrerament ho he perdut prou, les terminacions dels subjuntius en -i enlloc de en -a, com pot ser el cas de tingui, estigui, etc.
A més d’això, amb el temps, m’he anat habituant trobar escrites les variants orientals. Hi ha més autors que escriuen en aquesta variant que no pas en occidental, i a més les traduccions d’obres estrangeres solen estar traduïdes a la forma oriental, cosa que, d’altra banda, em sembla normal.

Així i tot, no he volgut vedar aquestes traduccions des del principi i he estat mirant les propostes lingüístiques de Softvalencià per si els meus temors foren infundats, però efectivament es dona prioritat a les formes este/eixe/aquell enfront de aquest/aquell, meua/meues front a meva/meves, i altres coses per l’estil.

En resum, trobe més còmoda per a la vista (la meu vista personal), la variant oriental, a més que a mi no em resulta tan impròpia com li pot resultar a la major part de valencians és per això que seguiré fent servir la variant estàndard enlloc de la valenciana.

Per últim, dir que a nivell escrit jo a vegades també faig servir algunes d’aquestes formes de les quals em queixe, però habitualment és a mitjans com twitter o Facebook, però aquests reflexen missatges instantanis, molts més proper a l’oral que a l’escrit.

Anuncis

2 comments

  1. Joan · Març 24, 2010

    “quixe” o “queixe”?

    Les formes a les que donarà prioritat evidentment seran les que marca l’AVL. I com que no tinc ganes de veure escrit “barco” en cap lloc (encara que oralment jo dic “barco” i no vaixell) tampoc les usaré.

    Conec un xic de Benissa que està clavat des de fa anys en Softcatalà i és un dels propulsors de Softvalencià. http://xavi.infobenissa.com/bloc

  2. Blai · Març 24, 2010

    Aiii, els estàndards! L’ideal seria que l’AVL fera com la secció filològica de la UIB, que ha adaptat l’estàndard de l’IEC al marc dialectal balear, en comptes de marejar la perdiu com està fent fins ara. Així tindríem un estàndard com cal.

    Jo quan escric acostume a fugir dels castellanismes, per això escric “vaixell” i no “barco” o “aquest” i no “este”, però sempre que m’és possible, procure emprar formes valencianes normatives, com en el cas dels verbs (dic “tinguera” i no “tingués”, per exemple) o amb els accents, que acostume a posar-los a la valenciana.

    De totes maneres, ara per ara no tinc pensat fer ús del softvalencià més que res per gossera. xD

Deixa un comentari

